tirsdag 8. mars 2011

Matlystens forbannelse

Som mange voksne kvinner har jeg lagt min elsk på knekkebrød.
Nybakt brød er en større fristelse enn lørdagsgodt i mine øyne, så ære være knekkebrødet.

Her om dagen ble jeg fristet til å kjøpe med meg noen knekkebrød av den eksklusive sorten fra et lite bakeri.
De var virkelig gode, men da jeg så på prisen så hadde jeg betalt kr. 40.- for posen med 7-8 knekkbrød i.
Kort fortalt, jeg gjorde litt research i matlitteraturutvalget mitt. Samenliknet oppskrifter med det jeg kunne tyde av utseendet til vidundrene og skred til verket.
Jeg må bare dele!! Kommer nok ikke til å kjøpe knekkebrød på en stund!

Man tager:

3 dl sammalt rug, grov
3,5 dl havregryn (lettkokt selvfølgelig)
1 dl kruskakli
1 dl sesamfrø
1 dl linfrø
2 dl solsikkefrø
1 ts salt
7 dl. vann.

Her er det bare å røre, det er fort gjort.
Smør alt ut over to stekebrett dekket med bakepapir. Glatt det utover med en slikkepott.
Lag ruter med den selvsamme slikkepotten.
Varmluft -185 grader i ca. 40 minutter. Luft ut ovnen for damp 2-3 ganger.
Del opp knekkebrødene og legg dem  på en rist.
Inn i ovnen igjen. Nå på 100 grader, og la de stå til de er sprø.. 3 kvarter til en time.
Finn fram en av kakeboksene fra jula.

Så er det bare å begrense seg! Vanskelig, men nødvendig.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar